Multi biciclisti investesc bani multi in tot felul de imbunatatiri aduse bicicletei din dotare pentru a o face mai buna, mai rapida, mai deosebita. Sunt multe lucruri pe care le poti schimba la bicicleta pentru a o face mai buna dar acestea nu trebuie neaparat sa coste o avere.

Una dintre cele mai simple imbunatatiri aduse unei biciclete este setarea presiunii corecte in roti. Presiunea din roti este un lucru complex dar care se poate realiza destul de usor daca se au in vedere cativa factori.

Presiunea din roti se modifica odata cu temperatura

Presiunea din roti este afectata intr-un procent de aproximativ 2% pentru o diferenta a temperaturii de 5 grade Celsius. Asta inseamna ca la rotile de cursiera o schimbare a temperaturii cu 5 grade modifica presiunea in roti cu 2psi. Pentru un plimbaret de weekend nu pare mult dar pentru maniacii care vor “o bicicleta perfecta” astfel de lucruri conteaza enorm.

Pe langa modificarile de temperatura a mediului inconjurator mai trebuie luat in calcul si incalzirea rotilor in urma unei franari lungi precum o coborare de pe munte. La o franare continua temperatura din roti creste pana la valori de peste 100 de grade Celsius modificand astfel presiunea din roti destul de mult. O roata umflata la 90psi la o temperatura de 22-25 de grade poate ajunge la o presiune de 115psi in urma unei franari lungi si continue. Daca simtiti bicicleta mult mai rigida pe coborare atunci incercati sa franati secvential oferind astfel ragaz rotilor pentru a se raci. E nevoie de doar cateva secunde de ragaz pentru a cobori semnificativ temperatura rotilor.

Presiunea din roti trebuie sa corespunda volumului cauciucului

Indiferent ca vorbim despre roti pentru cursiera sau roti pentru mountainbike, diferentele mari de dimensiune a acestora face ca volumul de aer si presiunea din roti sa difere considerabil. Daca treceti de la un traditionat 23mm la 25 sau 28mm pe cursiera, sau de la un 2.1 la 2.3 pe mountainbike, volumul din roata creste semnificativ. Pentru a beneficia din plin de proprietatile unui cauciuc mai ingust sau mai lat e nevoie sa va “jucati” putin cu presiunea din roti.

presiune roti cursiera

In aceste doua tabele sunt cateva exemple de presiuni aproximative dupa care va puteti orienta in gasirea presiunii perfecte pentru rotile din dotare. Valorile au fost obtinute folosind formula de calcul a volumului unui cilindru (V = π r2 h) dar nu cred ca are sens sa complicam si mai mult un subiect simplu precum presiunea corecta din roti. Curiosii pot afla mai multe de aici.

presiune roti mountainbike

Repet. Valorile de mai sus sunt apriximative si trebuie luate ca valori de plecare si nu absolute. Sunt o regula general valabila pentru a descrie in valori diferentele raportate la dimensiunile cauciucurilor. La urma urmei, presiunea corecta pentru fiecare biciclist depinde si de stilul de plimbare, de greutatea si preferintele fiecaruia.

Manometrul de pe pompa nu indica intotdeauna valoarea reala

Marea majoritate a pompelor vin acum cu un manometru dar acesta nu indica intotdeauna valoarea corecta a presiunii din roata. Mai ales in cazul pompelor ieftine, dar nu numai, manometrul indica o valoare aproximativa care difera de realitate cu pana la un 1bar.

Daca doriti sa masurati cat mai exact presiunea din roti pentru a avea un reglaj corect a acesteia atunci este indicat sa cumparati un manometru independent. Pe piata exista manometre independente electronice si mecanice. Chiar daca nu exista o diferenta notabila intre rezultatele celor doua, cei mai multi prefera manometrele mecanice pentru ca “se crede” ca sunt mai exacte si, in plus, nu te lasa la greu ramanand fara baterie. Dezavantajul acestora este dimensiunea lor, acestea fiind ceva mai mari decat in cazul celor electronice.

***

Presiunea corecta din roti nu este un numar magic notat pe lateralul cauciucurilor sau luat dintr-o carte. Aceasta se masoara, se verifica, calculeaza si incearca de zeci de ori pana se descopera ceea ce functioneaza cel mai bine in cazul fiecarui biciclist. Toate aceste calcule de mai sus ajuta la descoperirea presiunii corecte dar pana la urma aceasta tine doar de preferintele fiecaruia dintre noi. Unii prefera sa ruleze la presiuni mai mici pentru o aderenta crescuta si confort in timp ce altii umfla cauciucurile rotilor la limita pentru o rezistenta la rulare cat mai mica (chiar daca noile studii arata ca acest lucru este complet gresit).